کلاس A که در برابر برخورد و ضربه و سوراخ شدگی مقاوم بوده و مقاومت تا محدودۀ ولتاژ 220 ولت ایجاد مینماید.
کلاس B بیشترین محافظت را در برابر خطرات الکتریکی، شوک الکتریکی و سوختگی ایجاد مینمایند (تا ولتاژ 20000 ولت). همچنین سر را در برابر خطرضربات مکانیکی و سوراخ شدگی به واسطه سقوط اشیاء حفاظت مینماید.
کلاس C بواسطه سبکی راحتی بیشتری را تامین مینماید و در برابر ضربات مکانیکی محافظت مینماید، اما برای حفاظت در برابر خطرات الکتریکی توصیه نمیگردد.
کلاس D، که کلاه ایمنی آتش نشانان میباشد.
سایر انواع محافظ سر در بازار "bump hat" اصطلاحا کلاه محافظ سر در جاده، نامیده میشود. این نوع برای نواحی که حفاظت سر در برابر دست انداز و جراحات مورد نیاز باشد (مثل صنایع غذایی)، قابل استفاده است. نوع "bump hat" برای محافظت در برابر سقوط و پرتاب اشیاء طراحی نگردیده است.
هر کلاه ایمنی باید در قسمت داخلی پوسته محافظ محتوی برچسبی باشد که اطلاعاتی در خصوص نام تولید کننده، طراح و نوع کلاس در آن درج شده باشد.
لازم به ذکر میباشد که دسته بندینوع کلاههای ایمنی بستگی به استانداردهای موجود در کشورها دارد، برای مثال میتوان کلاههای کلاس E (برای ولتاژ بالا) یا G (برای ولتاژ زیر 2200 ولت) برای کارگران برقکار مورد استفاده قرار گیرد.
• کلاههای ایمنی برای برقکاران بمنظور حفاظت کارگر در برابر اثرات ناشی از سقوط یا اشیاء متحرک و در برابر تماس تصادفی سر با برق و تجهیزات برقدار، همچنین برای حفاظت کارگر از نور آفتاب، سرما، باران، برف و تگرگ مورد استفاده قرار میگیرند.
• کلاه ایمنی از فایبرگلاس یا مواد پلاستیکی ساخته شده و عایقی تقریبا به میزان V20000 دارند.
• کلاه خودهای جدید با تست مقاومت V30000 بدون نقص ساخته و تولید شده اند.
• ولتاژ واقعی که کلاه تحمل خواهد نمود بستگی به تمیزی روی کلاه، شرایط آب و هوایی، نوع الکترود تماسی و سایر متغیرها دارد.
• پوشیدن کلاه ایمنی بوسیله برقکاران تا حد زیادی از تماسهای الکتریکی میکاهد.
• آسیبهای فیزیکی بر سر بخصوص بواسطه پوشیدن کلاه ایمنی توسط کارگران حذف میگردد.
• ویژگیها و خصوصیات کلاه ایمنی در استاندارد ANSI Z89.2، الزامات ایمنی برای کلاههای ایمنی صنعتی برای کارگران برقکار، کلاس B، یافت میشود.
سایز کلاه ایمنی
کلاههای ایمنی که دارای سایز خیلی بزرگ و یا سایر خیلی کوچک هستند، حتی اگر همه الزامات را دارا باشند، برای استفاده مناسب نیستند. محافظ سر باید کاملا متناسب با سر استفاده کننده باشد. اغلب محافظت کنندههای سر در سایزهای متنوع با قابلیت تنظیم هد بند، برای تامین تناسب با سایز سر افراد میباشند. یک محافظ سر باید دارای فاصله کافی بین پوسته کلاه و سیستم تعلیق برای تهویه و توزیع ضربه باشد. هیچگاه نباید چیزی را در فضای سیستم تعلیق و پوسته محافظ کلاه قرار داد، زیرا انجام این کار میتواند از توانایی کلاه در گرفتن ضربات بکاهد.
برخی از محفاظت کنندههای سر به استفاده کنندهگان از ملحقات متنوع نظیر حفاظ گوش earmuffs، عینکهای ایمنی، محافظ صورت و نصب چراغ، امکان استفاده از کلاه را برای کمک به کارگران در مواجهه با شرایط محیطی متنوع میدهند. کلاه لبهدار ممکن است حفاظت اضافی را برای نور آفتاب تامین نماید و برخی از کلاههای ایمنی کانالهای برای هدایت آب باران به دور از صورت دارند. ضمایم محافظت کنندههای سر نباید، عناصر تجهیزات ایمنی را بیاثر سازند.
ملاحظات در خصوص مراقبت و نگهداری کلاه ایمنی
بازرسی و پاکیزه سازی دورهای، عمر مفید محافظ سر را بیشتر میکند. بازرسی روزانه برای پوسته کلاه، سیستم تعلیقساز و سایر ضمائم برای سوراخ شدگیها، شکافها و ترکها، پارگی یا سایر آسیبها، ارزش حفاظتیدهی کلاه ایمنی را بهبود میبخشد. رنگها، تینرهای رنگ و بعضی از عوامل پاککننده میتوانند قشر و پوسته کلاههای ایمنی را تضعیف نموده و ممکن است مقاومت الکتریکی آن را از بین ببرد. برای پی بردن به اثر رنگ بر روی کلاههای ایمنی با سازنده در رابطه با این موضوع مشاوره نمائید. هرگز سوراخکاری، رنگکاری یا برچسبگذاری برروی محافظ سر بکار نرود چرا که ممکن است باعث نقص و کاهش اثر حفاظتی آنها گردد. محافظ سر را در مقابل نور مستقیم آفتاب، مثل پشت ماشین نگهداری ننمائید زیرا نور آفتاب و گرمای فوق العاده میتواند به کلاه آسیب برساند.
درصورت مشاهده هر یک از نقصهای ذیل کلاه ایمنی باید جایگزین گردد:
1. سوراخ شدگی، ترک یا هر گونه تغییر شکل لبه یا پوسته.
2. نشانهای از مواجهه لبه یا پوسته با گرما، مواد شیمیایی یا نور ماوراء بنفش و سایر پرتوها (علاوه بر آن از دست دادن براقیت سطح، همچنین علائمی نظیر خش خوردگی یا پوسته پوسته شدن).
درصورتیکه کلاه ایمنی متحمل ضربه شده است حتی اگر آسیب قابل مشاهده نباشد، آنرا جایگزین نمائید. سیستم تعلیق ساز بعنوان بخش جایگزین شونده پیشنهاد شده و باید در زمان آسیب یا زمانیکه فرسودگی در آن مشهود باشد، تعویض گردد. در صورتیکه خرابی یا پارگی در سیستم تعلیق ساز مشاهده گردد، ضرورتی ندارد که کلاه ایمنی کاملا تعویض گردد.